دوفصلنامه رویکردهای توسعه مدیریت منابع انسانی

نشریه علمی


شماره اول، پاییز و زمستان 1401


دوفصلنامه رویکردهای توسعه مدیریت منابع انسانی

چکیده فارسی

هدف تحقق حاضر بررسی و تعيين تأثیر هوش رقابتی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و رفتار اخلاقی کارکنان سازمانهای دولتی استان اردبیل می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقيقات کاربردي به حساب مي‌آيد. در اين تحقيق از روش مطالعات نظري (كتابخانه‌اي) عمدتاً براي مطالعة مباني نظري تحقيق و بررسي پيشينة تحقيق و همچنين جهت بررسي مطالعات و ديدگاههايي كه راجع به موضوع تحقيق است، استفاده مي‌شود. افزون بر آن، روش مطالعات ميداني (پرسشنامه) از طريق گردآوري اطلاعات پرسشنامه‌اي براي تجزيه و تحليل متغيرهاي تحقيق مورد استفاده قرار مي‌گيرد. متغيرهاي مورد بررسي در اين تحقيق عبارتند از هوش رقابتی و رفتار اخلاقی كه در اين تحقيق متغير هوش رقابتی و ابعاد آن كه عبارتند از آگاهي از فرصتهاي بازار، آگاهي از مخاطرات رقبا، آگاهي از تهديدات رقبا، آگاهي از آسيب‌پذيري كليدي سازمان، فرضيات محوري به عنوان متغير مستقل از تحقيق نووكاه و همكاران (2014) و سان و وانگ (2015) و متغير رفتار اخلاقي از تحقيق ريچموند و همكاران (2007) و كيم و همكاران (2014) به عنوان متغيرهاي وابسته مورد تحليل قرار گرفته‌اند. يافته‌هی تحقیق حاکی از آن است که هوش رقابتی (آگاهي از فرصتهاي بازار، آگاهي از مخاطرات رقبا، آگاهي از تهديدات رقبا، آگاهي از آسيب‌پذيري كليدي بانك و آگاهي از فرضيات محوري) و رفتار اخلاقی کارکنان سازمانهای دولتی استان اردبیل تأثير دارد.


واژه‌هاي كليدي: آگاهي از مخاطرات رقبا، آگاهي از تهديدات رقبا، آگاهي از آسيب‌پذيري كليدي بانك، آگاهي از فرضيات محوري، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، رفتار اخلاقی كاركنان



چکیده فارسی

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر کیفیت خدمات مشتریان بیمارستان ارس انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را 350 نفر از کارکنان بیمارستان (اداری، خدماتیف پرستاران) تشکیل میدهند که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران (184) نفر انتخاب شد وردآوری اطلاعات با استفاده از روش نمونه‌گیری غیر تصادفی در دسترس بوده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های استاندارد مدیریت استراتژیک منابع انسانی چانگ و هانگ( 2005)، کیفیت خدمات مشتریان عندلیبی (1396) استفاده گردیده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم¬افزار آموس استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که در مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر کیفیت خدمات مشتریان تاثیر دارد.


واژه های کلیدی: منابع انسانی، مدیریت استراتژیک منابع انسانی، کیفیت خدمات مشتریان



چکیده فارسی

هدف این تحقیق بررسی و تحلیل زنجیره ارزش صنایع فرآوری سیب زمینی در سطح استان اردبیل به منظور بررسی وضعیت تولید، شناسایی نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصتها و تهدیدها ، افزایش مزیت رقابتی موجود و شناسایی مزیت های رقابتی جدید و در نهایت کسب ارزش افزوده بیشتر در این صنعت برای استان اردبیل می باشد. بر اساس مطالعات و تحقیقات این پژوهش، نداشتن برنامه استراتژیک ، عدم توجه کافی و علمی به ذخیره سازی و انبارداری و فرهنگ مصرف سنتی (تبلیغات فروش ) سه حلقه مفقوده این صنعت در استان اردبیل شناسایی شدند که نقش مسئولان استانی و کشوری در احیای این حلقه های مفقوده اساسی می باشد . از طرفی دیگر، آنچه امروزه بیش از هر چیز دیگر در رابطه با موسسات تجاری و انتفاعی نمود پیدا کرده است توجه به هزینه های مختلف بنگاه و یا به تعبیری دقیق تر مدیریت بر هزینه های موسسه است . در شرایط کنونی موسسات مختلف جهت تامین بقای خود باید نسبت به مقایسه هزینه هایشان با سایر رقبا نیزاقدام نموده وآگاهی داشته باشند و فعالانه وارد عمل شوند. علی رغم اینکه هر بنگاهی بر اساس روش ها و رویه های سنتی مختص به خود به تفسیر و بازنگری هزینه های خود می پردازد اما تحلیل زنجیره ارزش گامی فراتر از وضعیت موجود و روندی موثر برای بررسی هزینه ها، شرایطی محیطی و .... می باشد که براساس تحلیل SWOT اقدام به پیشنهاد و راهکاری های عملی می پردازد که نتایج آن می تواند مورد استفاده مسئولان ، سرمایه گذاران ، صنعت گران و.... قرار گیرد.


کلمات کلیدی: ارزش افزوده، مزیت نسبی ، تحلیل زنجیره ارزش، صنایع فرآوری سیب زمینی ، تحلیل SWOT



چکیده فارسی

تحقیق حاضر به «بررسی رابطه بین قانون گریزی و تعارض سازمانی در بین دبیران متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش شهر پارس آباد » که از حیث هدف؛ کاربردی، از حیث روش؛ کمی و از حیث اجرا؛ میدانی بوده، پرداخته است. جامعه آماري پژوهش شامل دبیران متوسطه دوره دوم شهرپارس آباد به تعداد424 نفر بوده که حجم نمونه از این جامعه با استفاده از فرمول حجم نمونه كوكران، به تعداد 200 نفر برآورده شده و روش نمونه‌گيري اش تصادفي طبقه‌اي بوده است. یافته های تحقیق که با استفاده از پرسشنامه ای ترکیبی از سه پرسشنامه پیش ساخته قانون گریزی عبدی ماسوله و همکاران (1396)، تعارض سازمانی قديمي‌مقدم و حسيني‌طباطبايي (1395) و آزمون همبستگی پیرسون به دست آمده، نشان می دهد که ؛ بین قانون گریزی و تعارض سازمانی دبیران متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش شهر پارس آباد رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین قانون گریزی ابزای، بین قانون گریزی اعتراضی و بین قانون گریزی اخلاقی نیز با تعارض سازمانی دبیران متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش شهرپارس آباد رابطه معنی داری وجود دارد.


واژه‌هاي كليدي: قانون گریزی ابزاری، قانون گریزی اعتراضی، قانون گریزی اخلاقی، تعارض سازمانی



چکیده فارسی

هدف این تحقیق بررسی تاثیر اندازه و تخصص حسابرسی داخلی بر عملکرد شرکت با نقش تعدیلی حمایت مدیریت ارشد در شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. برای این منظور 123 شرکت در طی دوره زمانی 1395 تا 1400 انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل از رگرسیون پانلی با اثرات ثابت و نرم افزار Eviews 13 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد اندازه و تخصص حسابرسی داخلی بر عملکرد شرکت بصورت مستقیم تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین نتایج نشان داد حمایت مدیریت ارشد در تاثیر اندازه و تخصص حسابرسی داخلی بر عملکرد شرکت نقش تعدیلی مثبت دارد.


کلمات کلیدی: اندازه حسابرسی داخلی ، تخصص حسابرسی داخلی، عملکرد شرکت، حمایت مدیریت ارشد



چکیده فارسی

موفقیت در مدرسه به چیزی بیش از هوش نیاز دارد. مهارت های سازماندهی قوی، مدیریت زمان و برنامه ریزی وظایف به همان اندازه برای موفقیت مهم هستند. آموزش مهارت های سازمانی به معلمان کمک می کند تا این مهارت ها را برای عملکرد شغلی بهتر بهبود بخشند. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نوع روش ، توصیفی و همبستگی می‌باشد و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر پيمايشي مي باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ارومیه تشکیل داده اند. حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران 250 نفر انتخاب و به روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونه گیری گردید. بمنظور گرد آوري داده هاي مورد نياز، از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای اطمینان از نرمال بودن داده ها از آزمون نرمال بودن (کولموگروف – اسمیرنوف) استفاده شده است. همچنین برای تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. برای تحلیل فرضیات نیز از رگرسيون ساده استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از ان است که آموزش های سازمانی در خودکارآمدی منابع انسانی ، عزت نفس منابع انسانی، انگيزه يادگيري منابع انسانی، و انگيزش از طريق انتظارات منابع انسان تاثیر معنی داری دارد.


واژگان کلیدی: توسعه فردي منابع انساني ، معلمان ، آموزش هاي سازماني