Iran

دوفصلنامه رویکردهای توسعه مدیریت منابع انسانی

نشریه علمی


سال چهارم، شماره اول، بهار و تابستان 1404، پیاپی 6


دوفصلنامه رویکردهای توسعه مدیریت منابع انسانی

چکیده فارسی

اشتیاق شغلی معلمان از عوامل کلیدی در کیفیت آموزش و پیشرفت دانش‌آموزان است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی مؤلفه‌های مؤثر بر اشتیاق شغلی معلمان شهرستان فراهان با استفاده از سیستم AHP فازی انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی و به روش توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل 300 معلم با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری و سابقه کاری بیش از 10 سال بود. بر اساس نظر یانگ و همکاران (2010)، 15 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش در دو مرحله انجام شد: در مرحله اول، مؤلفه‌های کلیدی از ادبیات پژوهش استخراج و در مرحله دوم با استفاده از پرسشنامه مقایسات زوجی، داده‌ها جمع‌آوری و با سیستم AHP فازی تحلیل شد. نتایج نشان داد که مؤلفه‌های اشتیاق شغلی معلمان در چهار بعد اصلی فردی، سازمانی، مدیریتی و شغلی دسته‌بندی می‌شوند. همچنین، تحلیل‌ها نشان داد بعد مدیریتی با وزن 0.335 بیشترین اهمیت را دارد.توجه به عوامل مدیریتی، به‌ویژه در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های آموزشی، می‌تواند نقش مهمی در افزایش اشتیاق شغلی معلمان ایفا کند. یافته‌های پژوهش می‌تواند راهنمایی برای بهبود کیفیت عملکرد معلمان در مدارس باشد.


کلید واژه ها: اشتیاق شغلی، عوامل مدیریتی، عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل شغلی.



چکیده فارسی

موفقیت هر سازمانی بستگی به تخصیص و بکارگیری مناسب ابزار، تجهیزات، پول، مواد خام و منابع انسانی در برنامه¬های سازمان دارد و این امر در صورتی امکان¬پذیر خواهد بود که سازمانها بتوانند مهار¬ت-ها، توانائی¬ها و خصوصیات فردی و جمعی کارمندان خود را در راستای اهداف سازمان به کار گیرند انتصاب صحيح از جمله اقداماتي است كه در كاربرد مطلوب منابع انساني نقش مؤثر و اساسي ايفا مي‌كند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ابعاد جابه جايي نيروي انساني در بروز رفتارهاي كناره گيرانه در بيمارستانهاي شهرستان پارس آباد بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه بيمارستان هاي شهرستان پارس آباد بود. براي تعيين حجم نمونه از جدول فرمول کورکران استفاده شده که با سطح اطمينان 95% برابر كه حجم نمونه برابر يا 162 بدست آمده است. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه جابجایی و تحرک کارکنان بر اساس نظریه مارتینز و کارنیسر، (2004)، و رفتارهای کناره گیرانه فیضی و همکاران، (1392) استفاده شده است. این پژوهش از نوع همبستگی است. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون رگرسیون) استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که ابعاد جابجایی و تحرک کارکنان (رضایت شغلی ، جنسیت، اهمیت خانواده، عدالت در ارتقا، عدالت در پرداخت، ثبات در استخدام) بر رفتار کناره گیرانه تأثیر ندارد و فقط بعد تضاد کار - خانواده بر بروز رفتار کناره گیرانه تأثیر دارد.


واژگان كليدي: جابجايي نيروي انساني، رفتارهاي كناره¬گيرانه، انتقال نيروي انساني، انتصاب نيروي انساني



چکیده فارسی

معیارهای تصمیم‌گیری مدیریت در مدارس باید جامع و مبتنی بر اصول تربیتی، آموزشی و اداری باشد. تحقیق حاضر با هدف مطالعه هنجار یابی معیارهای تصمیم گیری مدیریت در مدارس استان اردبیل انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق را مدیران مدارس استان اردبیل تشکیل می دهند. از آنجایی که تعداد 20 عامل بود 10 برابر آن یعنی؛ 200 نمونه کفایت می کرد، برای اطمینان بیشتر210 نمونه انتخاب شد. همچنین آزمون بارتلت و KMOبراي تعیین مناسب بودن حجم نمونه مورد استفاده قرار گرفت. داده های تحقیق با استفاده از یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مدل معیارهای تصمیم گیری مدیریت پورحسین و فانی خیاوی (1403) با 5 بعد و 20 گویه بر اساس طیف 5 گزینه لیکرت گردآوری شد. برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده حاکی از پایایی مناسب ابزار تحقیق دارد. برای برازش مدل، از مدل اندازه گیری ساختاری - تحلیل عاملی تاییدی- استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که 5 معیار اصلی تحقیق با 20 شاخص در مدارس دولتی باز تایید شد و روایی آن مورد تایید مجدد قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که معیارهای تصمیم گیری مدیریت در مدارس باید به صورت یکپارچه در نظر گرفته شوند تا تصمیمات مدیریت مدرسه در راستای اهداف تربیتی و آموزشی، و در نهایت، ارتقای کیفیت زندگی دانش‌آموزان و جامعه باشد.


کلید واژگان: معیارها، تصمیم¬گیری، مدیریت، مدرس



چکیده فارسی

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری توانمندساز بر رضایت از زندگی کاری معلمان مدارس ابتدایی کلانشهر مشهد و نقش میانجی استقلال شغلی و شخصیت پویا انجام شد. جامعه آماری شامل ۳۵۲ معلم از ۷ مدرسه بود که داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS و روش تحلیل معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد رهبری توانمندساز با ضریب مسیر ۰٫۶۷ رابطه مثبت و معناداری با رضایت شغلی دارد (0.001p<). همچنین استقلال شغلی (0.45=β) و شخصیت پویا (0.38=β) به عنوان میانجی‌ها نقش قابل توجهی در تقویت این رابطه ایفا کردند. تحلیل پایایی و روایی ابزارها با استفاده از روش‌های مختلف تأیید شد. یافته‌ها بر اهمیت تقویت استقلال شغلی و توسعه شخصیت پویا به عنوان عوامل کلیدی در افزایش رضایت شغلی معلمان تأکید دارند. این پژوهش پیشنهاد می‌کند مدیران مدارس با به‌کارگیری رهبری توانمندساز و ارتقای شرایط کاری، زمینه رشد نوآوری و خلاقیت در محیط آموزشی را فراهم آورند تا کیفیت آموزش بهبود یابد.


کلید واژه ها: رهبری توانمندساز، رضایت شغلی، استقلال شغلی، شخصیت پویا، نوآوری، مدارس ابتدایی



چکیده فارسی

تفکر انتقادی نوعی تفکر است که در آن شما آنچه را که می‌خوانید، می‌شنوید، می‌گویید یا می‌نویسید، زیر سوال می‌برید، تحلیل می‌کنید، تفسیر می‌کنید، ارزیابی می‌کنید و در مورد آن قضاوت می‌کنید. به کارگیری تفکر انتقادی به معنای منفی بودن یا تمرکز بر اشتباهات نیست. بلکه به معنای توانایی شفاف‌سازی تفکر خود است، به طوری که بتوانید یک مشکل یا یک قطعه اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید، آن را تفسیر کنید و از آن تفسیر برای رسیدن به یک تصمیم یا قضاوت آگاهانه استفاده کنید. تحقیق حاضر با هدف بررسی توسعه مهارت تفکر انتقادی در بین دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم شهرستان پارس آباد انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر و پسر متوسطه دوم تشکیل می دهند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان برابر با 120 نمونه انتخاب شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی ریکتس (2003) با 33 گویه به روش پرسشنامه آنلاین استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارهای توصیفی و استنباطی تی تک متغیره و تی دوجامعه مستقل استفاده شده است. با توجه به نتایج تحقیق ﻣﻘﻴﺎﺱ ﺧﻼﻗﻴﺖ، ﻣﻘﻴﺎﺱ ﺑﺎﻟﻨﺪﮔﻲ، و ﻣﻘﻴﺎﺱ ﺗﻌﻬﺪ در تفکر انتقادی دانش آموزان دختر و پسر نقش دارند. و از طرفی تفاوت معنی داری بین تفکر انتقادی دحتران و پسران وجود ندارد .


واژگان کلیدی: تفکر انتقادی ، دانش آموزان، مدرسه



چکیده فارسی

مدیریت سازمان وابسته به منابعی است که مدیران برای تحقق اهداف سازمان و به طور صرفه جویانه به خدمت می گیرند. از جمله منابع سازمانی، مديريت دانش و به عبارتي وجود افراد دانشي و دانشكار در سازمان مي باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت دانش بر توسعه قابلیت های فردی معلمان است. جامعه آماری تحقیق کلیه معلمان مدارس دولتی شهرستان بیله سوار می باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 264 نفر انتخاب شده اند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده به روش آنلاین استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات از نمونه آماری پرسشنامه استفاده شده که روایی آن توسط اساتید رشته مدیریت تأیید شده و ضریب آلفای کرونباخ 78/0 به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی گرسیون خطی استفاده گردیده است. یافته های تحقیق نشان داد که تمامي متغيرهاي در پيش بيني قابلیت فردی دخیل هستند. با این توضیحات که متغیر بیرونی سازی بیش از سایر متغیرها در قابلیت فردی تاثیر دارد. همچنین مدیریت دانش بر تک تک ابعاد قابلیت فردی (قابلیت رفتاری ، قابلیت مهارتی ، قابلیت دانشی ، قابلیت ویژگی فردی ، و قابلیت استعدادی) تاثیر مثبت و معنا داری دارد.


واژگان کلیدی: مدیریت دانش، توسعه قابلیت های فردی، معلمان



چکیده فارسی

معنویت و اخلاق دو مفهوم مرتبط و مکمل هستند که در زندگی انسان‌ها نقش مهمی دارند. معنویت به عنوان یک پایه و اساس برای اخلاق در نظر گرفته می‌شود و اخلاق به عنوان یک راهنما و جهت‌دهی برای معنویت عمل می‌کند. معنویت و اخلاق به طور مشترک به رشد و تکامل فرد کمک می‌کنند و باعث می‌شوند که فرد به دنبال حقیقت و معنا و رفتار درست و مسئولانه باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب در عملکرد آموزشی معلمان انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان پارس آباد تشکیل می دهند. حجم نمونه بر اساس نمونه دردسترس برابر با 145 نمونه انتخاب شد که روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس پرسشنامه عملکرد آموزشی زندی (1392) و مفهوم معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب با استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمارهای توصیفی و استنباطی تی تک متغیره و تی دوجامعه مستقل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب در عملکرد آموزشی معلمان نقش دارد و بین معلمان شهری و روستایی در درک نقش معنویت و اخلاق بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب در عملکرد آموزشی تفاوت معنی داری وجود ندارد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که معنویت و اخلاق نقش بسیار مهمی در عملکرد آموزشی ایفا می‌کنند.


واژگان کلیدی: معنویت ، اخلاق ، بیانیه گام دوم انقلاب ، عملکرد آموزشی



چکیده فارسی

اختلالات رفتاری کودکان یکی از دغدغه های مهم روانشناسی رشد و سلامت کودک است که تأثیرات مستقیمی بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی و عاطفی آنان دارد. استرس والدینی به عنوان یکی از عوامل محیطی مهم، نقش بسزایی در بروز و پیشرفت این اختلالات ایفا می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین استرس والدینی و اختلالات رفتاری کودکان در نمونه ای متشکل از 369 والدین دانش آموزان دوره ابتدایی در شهر پارس آباد مغان انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های استاندارد استرس والدینی و سیاهه رفتاری کودک و نوجوان جمع آوری شد. تحلیل دادهها با بهره گیری از آزمونهای توصیفی و آزمون همبستگی پیرسون صورت گرفت. نتایج نشان داد کلیه مولفه های استرس والدینی شامل آشفتگی والدینی، تعاملات ناکارآمد والد-فرزند و ویژگیهای کودک مشکل آفرین به طور معنی دار و مثبت با اختلالات رفتاری کودکان مرتبط هستند (ضریب همبستگی بین 0.279 تا 0.325؛ سطح معنی داری کمتر از 0.001). این یافته ها تأکید می کنند که افزایش استرس والدینی به بروز و شدت مشکلات رفتاری در کودکان منجر می شود و کاهش این استرس می تواند بهبود قابل توجهی در سلامت روان کودکان ایجاد کند. مداخلاتی که به کاهش استرس والدین و ارتقای مهارتهای فرزندپروری می پردازند، می توانند نقش مهمی در پیشگیری و کنترل اختلالات رفتاری کودکان ایفا کنند. پژوهش حاضر ضمن همسویی با مطالعات پیشین، اهمیت توجه به سلامت روانی والدین و تأثیر آن بر سلامت روان کودکان را برجسته می سازد.


کلیدواژه ها: اختلالات رفتاری کودکان، استرس والدینی، تعاملات والد-فرزند، سلامت روان کودکان



چکیده فارسی

هر سازمانی به منظور دستیابی به هدف خود، ایجاد فرصت های جدید و دوری از تهدیدات را هدف قرار می دهد، مانند کنترل، بقا و تحمیل حضور خود در بازار، با رفع نیازهای مشتریان، تولید کالا با کیفیت بالا با کمترین هزینه ممکن در موقعیت بهتری برای سایر سازمان ها قرار می دهد. بنابراین موفقیت یک سازمان به میزان کشف روشهای نوین و مؤثرترین و کارآمدترین آنها بستگی دارد که این امر باعث می‌شود سازمان‌ها به مزیت رقابتی دست یابند. با توجه به موارد فوق، حسابداری مدیریت به عنوان ابزاری موثر با هدف ارائه اطلاعات مالی به سطوح مختلف مدیریتی مطرح شده است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین استفاده از شیوه‌های حسابداری مدیریت استراتژیک و مزیت رقابتی با نقش تعدیل کننده جهت‌گیری نوآوری و جهت‌گیری کار تیمی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات همبستگی است که با روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار Smart PLS انجام شده است. در این تحقیق با توجه به نمونه 200 نفری از کلیه مدیران وکارکنان ارشد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، نتایج نشان داد بین استفاده از شیوه‌های حسابداری مدیریت استراتژیک و مزیت رقابتی با نقش تعدیل کننده جهت‌گیری کار تیمی و جهت گیری نوآوری ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.


واژگان كليدي: استفاده از شیوه‌های حسابداری مدیریت استراتژیک، مزیت رقابتی، جهت‌گیری نوآوری، جهت‌گیری کار تیمی