چکیده فارسی
  
توجه روزافزونی به تأثیر استراتژی های منابع انسانی بر عملکرد سازمانی وجود دارد. این علاقه مبتنی بر این تصور است که منابع انسانی باید به عنوان یک عامل استراتژیک در نظر گرفته شود تا منجر به  رفاه کارکنان شود. این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین ادراک کارکنان از مدیریت منابع انسانی و رفاه آنها انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را معلمان مقطع ابتدایی شهر پارس آباد تشکیل می دهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 156 نفر بر آورد شد. برای اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاتدارد رفاه کارکنان و مدیریت منابع انسانی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه تحقیق از آزمون ضریب همبستگی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین ادراک کارکنان از مدیریت منابع انسانی و رفاه کارکنان ارتباط معنی دار و مستقیمی وجود دارد و همچنین ابعاد مدیریت منابع انسانی و رفاه کارکنان ارتباط معنی دار و مستقیمی وجود دارد.
واژگان کلیدی: ادراک کارکنان از مدیریت منابع انسانی ، رفاه کارکنان، معلمان 
 
 چکیده فارسی
  
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر توسعه منابع انسانی در آموزش و پرورش بر خلاقیت معلمان میباشد. جامعه آماری کلیه معلمان متوسطه دوم نظری پارس آباد است که به تعداد 252 نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه توسعه منابع انسانی با  17 سوال و پرسشنامه خلاقیت با 30 سوال استفاده گردید که پس از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي میباشد. برای ارزیابی متغیرها از آزمون کلوموگروف- اسمیرنف استفاده شد و چون توزیع نرمال بود برای هر یک از فرضیهها از آزمون پیرسون و نیز رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شد. دادهها به کمک نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین توسعه منابع انسانی و ابعاد آن با خلاقیت رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد؛ همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که به ترتیب بعد های رفتاری، نگرشی، فکری، خلاقیتی، شغلی و ادارکی توسعه منابع انسانی به عنوان قویترین متغیرها برای پیش بینی خلاقیت معلمان میباشد.
 
واژگان کلیدی: توسعه منابع انسانی، خلاقیت، معلمان
 
 چکیده فارسی
  
این تحقیق با هدف بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی و بهره وری نیروی انسانی اجرا گردیده است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان در آموزش و پرورش شهر جعفر آباد تشکیل می دهد با استفاده از فرمول کوکران تعداد 126 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند که روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد مسئولیت اجتماعی و بهره وری نیروی انسانی بود که روایی آنها با استفاده از روایی محتوایی به تایید رسید و پایایی هر کدام از این پرسشنامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید گردید. دادههای جمع آوری شده با استفاده از طیف پنج گزینه ای لیکرت کد بندی شد و وارد نرم افزار SPSS گردید. قبل از آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون نرمالیته (کولموگروف- اسمیرنف) استفاده گردید که نتایج نشان دهنده غیر نرمال بودن مسئولیت اجتماعی و بهره وری نیروی انسانی بود. آزمون فرضیهات تحقیق با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین مسئولیت اجتماعی و بهره وری نیروی انسانی رابطه معنی داری وجود دارد .
واژه¬های کلیدی: مسئولیت اجتماعی، بهره وری نیروی انسانی، آموزش و پرورش    
 
 چکیده فارسی
  
آموزش و پرورش پیشرفت کرده و همه عرصه های هستی را فرا گرفته است. برای بهبود یک کشور، حتی از نظر موقعیت اقتصادی آن، حیاتی بود. مشارکت والدین در آموزش فرزندانشان این امر را امکان پذیر می کند که مستلزم مداخله سطح سواد آنهاست. رفتار اجتماعی و فشار همسالان والدین کم سواد و پیامدهای آموزشی دانش آموزان می تواند تحت تأثیر مداخلات اجتماعی باشد. این می تواند راه را برای آینده بهتر کودکان هموار کند. علاوه بر این، والدین بی سواد هنگام تلاش برای مشارکت در آموزش فرزندان خود با تعدادی چالش مواجه می شوند. این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را معلمان مدارس ابتدایی جعفراباد و پارس آباد می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران  164 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری پرسشنامه استاندارد سطح سواد والدین دانش آموز و  انگیزه پیشرفت استفاده گردیده است. برای تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی صوری و برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای آزمون فرضیه های تحقیق، پس از بررسی نرمال بودن داده ها (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف)، از آزمون تحلیل رگرسیون خطی ساده استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که سطح سواد والدین 52 درصد از تغییرات در عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در برمی گیرد. یعنی سطح سواد والدین قادر به پیشی بینی عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان از نقطه نظز معلمان است به عبارت دیگر سطح سواد والدین بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از نقطه نظرمعلمان تاثیر دارد. 
واژگان کلیدی: سواد والدین، عملکرد و پیشرفت تحصیلی ، معلمان، آموزش و پرورش
 
 چکیده فارسی
  
حفظ بهرهوری همیشه آسان نیست. میتواند به دلیل اضطراب، فرسودگی شغلی، کمبود خواب، تخمین ضعیف زمان یا مهارتهای تصمیمگیری ضعیف، یا صرفاً داشتن اولویتهای رقابتی زیاد، از بین برود. یک روز پربار میتواند توسط عوامل خارجی - به ویژه در محل کار - که ادامه کار را دشوار میکنند، حتی اگر فرد انگیزه زیادی برای انجام آن داشته باشد، از مسیر خود خارج شود. موانع مختلف بهرهوری معمولاً نیاز به رفع دارند. بنابراین، شناسایی مشکل (یا مشکلاتی) که مانع پیشرفت میشوند، ماموریتی حیاتی است. جامعه آماري تحقيق حاضر کليه کارکنان شرکت گاز بوده است. که با توجه به جدول مورگان حجم نمونه 120 نفر انتخاب گرديد. براي جمع¬آوري اطلاعات پرسشنامه مشتمل بر 29 سوال طراحي گرديده  بين اعضاي نمونه توزيع گرديد ودر نهايت 120 پرسشنامه تکميل شده جمع¬آوري شد. براي تجزيه و تحليل داه ها از آمار استنباطي به تجزيه وتحليل فرضيه¬ها پرداخته شد. یافته های تحقیق نشان داد که هرسه بعد (موانع محيطي، موانع سازماني، موانع فردي) و شاخص هاي آنها متغيرهايي هستند که از نظر پرسنل شرکت گاز مانعي براي بهبود بهرهوري ميباشد. نتايج تحقيق حاضر از چارچوب نظري تحقيق پشتيباني ميکند. 
بهره وري، موانع بهره وري، موانع محيطي، موانع سازماني، موانع فردي
 
 چکیده فارسی
  
پژوهش حاصل از نوع روش همبستگي و از حیث هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل  مديران و كارشناسان صنایع کوچک و متوسط استان اردبیل می باشد . حجم نمونه آماري براساس فرمول كوكران125نفر ونمونه گيري تصادفي ساده مي باشد. برای جمع آوری اطلاعات از جامعه آماری  و به منظور آزمون  فرضیه های تنظیم شده از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. دراین تحقیق برای تحلیل آنها از آمار استنباطی از آزمون همبستگي اسپيرمن براي بررسي فرضيه ها استفاده شده است.  یافته های تحقیق نشان داد که بين مولفه های خودآگاهي، خود مديريتي، آگاهي اجتماعي، و مديريت روابط با فرهنگ سازماني يادگيرنده رابطه معني داري  مستقيم و مثبتي وجود دارد به عبارت ديگر افزايش يا كاهش هریک از مولفه ها باعث افزايش يا كاهش فرهنگ سازماني يادگيرنده مي شود. لذا می توان گفت که بین فرهنگ سازماني يادگيرنده و هوش عاطفي مديران صنایع کوچک و متوسط ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد.
واژگان کلیدی: صنایع کوچک و متوسط، فرهنگ سازماني يادگيرنده، هوش عاطفي، مديران