چکیده فارسی
  
عدالت سازمانی مربوط به ادراک انصاف تجربه شده توسط افراد در یک سازمان است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به صورت پيمايشي انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را معلمان مقطع ابتدایی مدارس پارس اباد مغان به تعداد 210 نفر میباشند، تشکیل می دهد. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 136نفر تعیین گردید. برای نمونهگيري از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده گردیده است. براي بررسي پایایی از آلفاي کرونباخ استفاده شد و آزمون فرضیهها پس از بررسی نرمال بودن داده ها (آزمون کولموگروف - اسمیرنف) از تحلیل رگرسیون خطی ساده استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هرچه عدالت سازمانی در آموزش و پرورش بیشتر باشد به همان اندازه رعایت اخلاق سازمانی از طرف معلمان صورت خواهد گرفت. 
واژه های کلیدی:  عدالت سازمانی، اخلاق سازمانی ، معلمان
 
 چکیده فارسی
  
هدف افراد حرفهای و کارمندان برای انجام طیف گستردهای از فعالیتهای فرا نقشی (که رفتارهای شهروندی سازمانی نامیده میشود) مستند شدهاند که برای آنها نه دستمزد دریافت میکنند و نه موظف به انجام آنها توسط مافوق هستند. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد معلمان می باشد. جامعه آماری تحقیق را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر پارس آباد  که 210 نفر می باشد تشکیل میدهند . روش نمونه گیری در این تحقیق بصورت تصادفی بوده و حجم نمونه با استفاده از جدول استاندارد مورگان 136 نفر  بدست می آید. ابزار اندازه گيري در اين پژوهش پرسشنامه مي باشد. جهت سنجش پایایی و اعتبار ابزار اندازه گیری از آلفای کرونباخ استفاده شده است. برای آزمون فرضیه ها، در این تحقیق از آزمون های روش همبستگی پیرسون در جهت تعیین تایید یا عدم تایید فرضیه های آزمون استفاده شده است. بین رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد در معلمان رابطه معناداری وجود دارد و همچنین ابعاد نوع دوستی، وجدان، جوانمردی، رفتار مدنی، ادب و ملاحظه با عملکرد معلمان رابطه معناداری وجود دارند.
 
واژگان کلیدی: عملکرد، شهروندی سازمانی ، عملکرد معلمان
 
 چکیده فارسی
  
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی  و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق را کلیه معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه اول شهر پارس آباد که 568 نفر می باشد تشکیل می دهند و وش نمونه گیری تصادفی  ساده بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با  229 نفر  بدست امده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت و پرسشنامه مشارکت استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین مشارکت و عملکرد شغلی معلمان شهر پارس اباد رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین  ابعاد مشارکت (الگوسازی، حمایت کردن و) و عملکرد شغلی معلمان شهر پارس اباد رابطه معناداری وجود دارد.
واژگان کلیدی: مشارکت، عملکرد شغلی، الگوسازی، حمایت کردن، مدیریت مشارکتی    
 
 چکیده فارسی
  
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه انگیزش درونی و انگیزش بیرونی با عملکرد وظیفه ای معلمان ناحیه 4 تبریز انجام گرفته است که رابطه انگیزش درونی و انگیزش بیرونی مورد بحث قرار گرفت در این پژوهش جامعه آماری را کلیه معلمان ناحیه 4 تبریز تشکیل می دهند که تعداد نمونه 138نفر بر اساس نمونه در دسترس انتخاب گردید. از پرسشنامه استاندارد برای جمع آوری داده ها استفاده شد و پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب بود برای تجزیه و تحلیل از آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شده است یافت های تحقیق نشان داد که بین انگیزش درونی و عملکرد وظیفه ای معلمان ناحیه 4 تبریز رابطه معنی داری وجود دارد و همچنین بین انگیزه بیرونی و عملکرد وظیفه ای در معلمان ناحیه 4 تبریز رابطه معنی داری وجود دارد .
واژگان کلیدی: انگیزش درونی ، انگیزش بیرونی ، عملکرد وظیفه ای
 
 چکیده فارسی
  
از آنجاییکه پژوهش حاضر در پی بررسی ارتباط بین هوش اجتماعی و سبک زندگی معلمان میباشد، از لحاظ ماهیت و روش تحقیق از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماري تحقيق حاضر را معلمان مقطع ابتدایی شهر اصلاندوز كه حداقل داراي مدرك لیسانس مي باشند تشكيل مي دهند  كه تعداد آنها 152 نفر مي باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 109 بدست آمده است. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد پرسشنامه سبک زندگی کورکوران و فیشر(2000)  و پرسشنامه هوش اجتماعی کرون (2007) استفاده شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه ها از آزمون آلفاي كرونباخ استفاده شد که آلفای همگی  با بزرگتر از 7/0 میباشند. . دادههای جمع آوری شده به صورت آمار توصیفی و  استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون)  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که که بین متغیر هوش اجتماعی و سه بعد پردازش اطلاعات اجتماعی، مهارت های اجتماعی و آگاهی اجتماعی  با سبک زندگی در بین معلمان مقطع ابتدایی اصلاندوز رابطه معنی داری وجود دارد.
واژگان کلیدی: هوش اجتماعی ، سبک زندگی، معلمان   
 
 چکیده فارسی
 
تحقیق حاضر با هدف پیش بینی چابکی سازمانی از طریق هوش معنوی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقيق حاضر معلمان ابتدایی شهر انگوت و شهر پارس آباد تشكيل مي دهند. حجم نمونه آماري بر اساس نمونه دردسترس به تعداد 145 نفر انتخاب گردید. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ (2009) و چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (1997) استفاده شده است. براي سنجش پایایی پرسشنامه تحقیق از آزمون آلفاي کرونباخ استفاده شد که ضرایب بدست آمده بزرگتر از 7/0 می باشند. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از آمارهای توصیفی فراوانی و استنباطی رگرسيون خطی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که هوش معنوی قادر به پیش بینی چابکی سازمانی در بین معلمان است و ابعاد هوش معنوی (تفکر وجودی انتقادی، تولید معنای شخصی، آگاهی متعالی، بسط حالت هشیاری قادر به پیش بینی چابکی سازمانی در بین معلمان است.
کلمات کلیدی: هوش معنوی، چابکی سازمانی، معلمان
     
 
 چکیده فارسی
 
تحقیق حاضر از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر اجرایی از نوع مقایسه ای می باشد. جامعه آماري تحقيق حاضر را کلیه معلمان مدارس دولتی اردبیل و گیلان تشکیل می دهند که بر اساس اعلام کارگزینی حدود 2000 نفر مي باشند. حجم نمونه  با استفاده از  فرمول كوكران 322 نفر مشخص گردید. در خصوص گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات مربوط به موضوع و پیشینه تحقیق از روشهای کتابخانه ای و جهت جمع آوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیههای پژوهش از روش میدانی استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی ۳۶ استفاده شده است. برای سنجش فرضیه های تحقیق از آزمون تی تک متغیره و آزمون تی دو جامعه مستقل استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد از نظر معلمان سلامت سازمانی مدارس دولتی استان های اردبیل و گیلان متفاوت نیست. و همچنین معلمان از سلامت سازمانی مدارس دولتی استان گیلان رضایت دارند. و نهایتا نتایج نشان داد که معلمان از سلامت سازمانی مدارس دولتی استان اردبیل رضایت دارند.
واژگان کلیدی: سلامت سازمانی، معلمان، رهبری آموزشی