دوفصلنامه رویکردهای توسعه مدیریت منابع انسانی

نشریه علمی


سال دوم، شماره اول، بهار و تابستان 1402


دوفصلنامه رویکردهای توسعه مدیریت منابع انسانی

چکیده فارسی

این تحقیق با هدف بررسی رابطه كاركردهاي مديريت منابع انساني با خلاقيت كاركنان پرسنل فوريتهاي پزشکي شهرستان پارس آباد اجرا گردید. جامعه آماری این تحقیق را پرسنل فوريتهاي پزشکي شهرستان پارس آباد 189 نفر تشکیل می دادند با استفاده از فرمول کوکران تعداد 126 به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند و روش نمونه گیری نیز تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد كاركردهاي مديريت منابع انساني، خلاقيت كاركنان بود که روایی آنها با استفاده از روایی محتوایی به تایید رسید و پایایی هر کدام از این پرسشنامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید گردید. در نهایت تعداد 125 پرسشنامه برگشت داده شد داده‌های جمع آوری شده با استفاده از طیف پنج گزینه ای لیکرت کد بندی شد و وارد نرم افزار SPSS گردید. آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین كاركردهاي مديريت منابع انساني با خلاقيت كاركنان رابطه معنی داری وجود دارد و در نهایت نتایج نشان داد بین عملکرد نیروی انسانی و خلاقيت كاركنان سازمان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین برای هر یک از فرضیات تحقیق از رگرسیون غیر خطی استفاده گردید که نتایج نشان داد کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر خلاقیت کارکنان تاثیر معنی داری دارد .


کلید واژه: كاركردهاي مديريت منابع انساني، خلاقيت كاركنان، فوريتهاي پزشکي



چکیده فارسی

این تحقیق، ازحیث هدف؛ کاربردی، ازحیث روش؛ کمی و ازحیث اجرا؛ میدانی است؛ چون در محیط آموزش و پرورش انجام شده است. دامنه موضوعي پژوهش بررسی رابطه بین قانون گریزی با تعارض سازمانی و فرسودگی شغلی دبیران متوسطه دوره دوم است. جامعه آماری شامل دبیران متوسطه دوره دوم شهر پارس آباد به تعداد424 نفر می¬باشد. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران 200 نفر در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری دراین جامعه آماری به صورت تصادفی طبقه ای است. اطلاعات نظری تحقیق ازکتب، مجلات، مقالات و... و اطلاعات آماری وکمی از میدان تحقیق (آموزش وپرورش شهرپارس آباد) به صورت پیمایشی به دست آمده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. باتوجه به فرضیات تحقیق؛ چون درتمامی فرضیه ها هدف، تعیین رابطه است و به خاطر نرمال بودن توزیع داده ها، از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین قانون گریزی و فرسودگی شغلی دبیران متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش شهر پارس آباد رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین، بین قانون گریزی ابزاری، بین قانون گریزی اعتراضی و بین قانون گریزی اخلاقی با فرسودگی شغلی دبیران متوسطه دوره دوم آموزش و پرورش شهرپارس آباد رابطه معنی داری وجود دارد.


واژگان کلیدی : قانون گریزی ، فرسودگی شغلی، آموزش و پرورش



چکیده فارسی

هوش مصنوعی زمینه آموزش را متحول کرده است و از پیشرفت‌ها در محاسبات و فناوری‌های پردازش اطلاعات استفاده می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی در آموزش امکانات، فرصت‌ها و چالش‌های زیادی را به وجود آورده است که بر شیوه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف تأثیر عمیقی گذاشته است. در حوزه یادگیری، آموزش و مدیریت، هوش مصنوعی مقبولیت و استفاده قابل توجهی در مؤسسات آموزشی به دست آورده است. تحقیق حاضر با هدف طراحی مدلی برای نگرش معلمان در استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش انجام گفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر را معلمان متوسطه دوم که دارای حداقل 15 سال سابقه تدریس و دارای مدرک تحصیلی حداقل کارشناسی ارشد هستند، تشکیل دادند. حجم نمونه 35 نفر بوده که براي مطالعه جامعه از روش نمونه دردسترس استفاده گردیده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش دلفی سه دوری استفاده شده است. مدل نهایی نگرش معلمان به استفاده از هوش مصنوعی بر اساس نظر نخبگان با 12 شاخص و سه بعد؛ دغدغه های کاری، دغدغه های اخلاقی و قصد استفاده مورد تایید قرار گرفت و مدل نگرش معلمان به استفاده از هوش مصنوعی در آموزش طراحی و ارایه گردید.


واژگان کلیدی: هوش مصنوعی، دغدغه های کاری، دغدغه های اخلاقی، قصد استفاده



چکیده فارسی

مدیران منابع انسانی یکی از عوامل مهم موفقیت در سازمان‌ها هستند. آنها وظایف مربوط به منابع انسانی را بر عهده دارند و تلاش می‌کنند با بهبود عملکرد منابع انسانی، بازدهی سازمان را بالاتر برده و است. مدیریت منابع انسانی کار چندان ساده‌ای نیست و فرصت‌ها و چالش های مدیریت منابع انسانی بسیاری، پیش روی مدیران منابع انسانی قرار می‌گیرد. تحقیق حاضر با هدف مدل یابی هنجاری چالش های مدیریت منابع انسانی در آموزش و پرورش انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر را معلمان متوسطه دوره دوم شهر تبریز تشکیل می دهند . برای نمونه گیری از روش نمونه گیری ساده به تعداد 210 استفاده گردیده است. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه چالش های مدیریت منابع انسانی در سازمان های دولتی نیک پور و حسینی (1399) می باشد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از تحلیل عاملی تاییدی و آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که مدل با 4 متغیر پنهان اصلی (چالش توسعه، چالش عدالت محوری، چالش نگاه راهبردی، و چالش شایسته سالاری) و 11 متغير مشاهده شده مورد بازتایید قرار گرفت.


واژگان کلیدی: مدیریت منابع انسانی، چالش توسعه، چالش عدالت محوری، چالش نگاه راهبردی، و چالش شایسته سالاری



چکیده فارسی

در تحقیق حاضر اهمیت نسبی مولفه‌های پاسخگویی سازمانی در تاثیر بر اعتماد سازمانی مورد نظر بود که مفهوم پاسخگویی سازمانی در اعتماد سازمانی با در طیف لیکرت 5 گزینه‌ای مورد اندازه گیری واقع گردید. جامعه آماری این تحقیق را کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان پارس آباد تشکیل می‌دادند که تعداد نمونه ما بر اساس فرمول کوکران 199 نفر به دست آمد که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای توزیع شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار استنباطی پرداخته شد. پیش شرط استفاده از تکنیک اهمیت نسبی وجود ارتباط بین مولفه‌های متغیر مستقل می‌باشد که بر اساس آزمون همبستگی پیرسون در این تحقیق به دست آمد و سپس برای تعیین وزن نسبی هر یک از مولفه‌های پاسخگویی سازمانی در تاثیر بر متغیر وابسته از نرم‌افزار آماری R استفاده گردید . نتایج همبستگی فرضیه نشان داد که بین ابعاد پاسخگویی سازمانی و اعتماد سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد . همچنین نتایج آزمون اهمیت نسبی نشان می‌دهد که مولفه‌های پاسخگویی سازمانی 54 درصد اعتماد سازمانی را تشریح می‌کند که بعد عملکرد دارای بیشترین وزن نسبی و بعد فرهنگی دارای کمترین وزن نسبی می‌باشد. و نیاز عملکرد 26/35 درصد ، اطلاع رسانی 26/21 درصد ، فرهنگی 11/15 درصد سیاسی 37/28 درصد سهم وزنی را در تاثیر بر افزایش اعتماد سازمانی را به خود اختصاص داده است. بنابراین فرضیه تحقیق مبنی بر یکسان نبودن وزن نسبی ابعاد پاسخگویی سازمانی در تاثیر بر افزایش اعتماد سازمانی مورد تایید واقع گردید.


واژگان کلیدی: اهمیت نسبی، پاسخگویی سازمانی ، اعتماد سازمانی، معلمان



چکیده فارسی

تعریف فرهنگ واژه سختی است، اما بیشتر محققان فرهنگ را محیطی تعریف می‌کنند که در آن افراد زبان، عادات، مذهب، غذا، هنر و موسیقی یکسان دارند. اصطلاح «فرهنگ» همچنین می‌تواند به معنای «انگیزه‌ها، ارزش‌ها، باورها، هویت‌ها، و تفاسیر یا معانی مشترک رویدادهای مهمی باشد که از تجربیات مشترک اعضای گروه‌ها که در نسل‌ها منتقل می‌شود. در هر فرهنگی، هر فردی روش خاص خود را برای یادگیری و کسب اطلاعات جدید دارد. محققان آن را «سبک یادگیری» می نامند. با قرن بیست و یکم؛ معلمان کلاس های خود را مملو از دانش آموزانی می دانند که از سراسر جهان با ملیت های مختلف و البته با پیشینه ها و فرهنگ های مختلف آمده اند. به منظور تسهیل فرآیند تدریس برای معلم و دانش آموزان؛ برای معلمان مهم است که بدانند دانش آموزانشان چه نوع یادگیرنده ای هستند و از چه سبک و الگوی تدریس استفاده خواهد کرد. این مقاله در مورد مطالعه ای صحبت می کند که برای کشف اینکه آیا رابطه ای بین رابطه الگوی تدریس و فرهنگ با توجه به مفهوم سازنده گرایی اجتماعی آنها وجود دارد یا خیر، صحبت می کند. هدف از این مطالعه کمک به معلمان برای یافتن ایده های اساسی در مورد سبک های یادگیری دانش آموزان در صورت وجود ارتباط بین فرهنگ ها و سبک های یادگیری و الگوهای تدریس است.


واژه های کلیدی: الگوی تدریس، فرهنگ، سازنده گرایی اجتماعی، معلمان



چکیده فارسی

هدف از این تحقیق میدانی بررسی افزایش رضایت اولیا از طریق ارزش، اعتماد و تعهد الکترونیک به خدمات آموزشی می باشد. جامعه آماری تحقیق اولیای دانش آموزان مدارس دولتی استان اردبیل می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی برای جامعه محدود و با خطای (07/. = e) و در سطح اطمینان 95 درصد در نظرگرفته شده که تعداد آن 196 نفر می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد که نتایج آن با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردیده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بر اساس ضریب همبستگی پیرسون، بین اعتماد الکترونیک، ارزش الکترونیک و تعهد الکترونیک با رضایت الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد و این بدین معنی است که افزایش هر یک از آنها منجر به بهبود رضایت اولیا از خدمات آموزشی الکترونیک معلمان خواهد شد.


کلمات کلیدی : تعهد الکترونیک، اعتماد الکترونیک، ارزش الکترونیک، رضایت