چکیده فارسی
  
توانمندسازی کارکنان یک فلسفه مدیریتی است که بر اجازه دادن به کارکنان سازمان برای تصمیم گیری مستقل و احساس قدرت برای انجام اقداماتی که صلاح می دانند تمرکز دارد. این در تضاد با مدیریت خرد است که اجازه تصمیم گیری مستقل را نمی دهد. مقاله حاضر با هدف بررسی همبستگی مدیریت دانش و توانمندسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش انجام گرفته استکه از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و به روش همبستگی است.  جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی کارکنان شاغل در مدیریت آموزش و پرورش پارس آباد است. روش نمونه گیری در نمونه گیری ساده به صورت انلاین بوده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است و تعداد 175 نفر ازکارکنان شاغل در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان پارس آباد به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش  و پرسشنامه توانمند سازي کارکنان استفاده شد.  برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون کلموگروف – اسمیرنف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که بین حفظ و نگهداری دانش، انتقال دانش، ایجاد دانش و کاربرد دانش و توانمندسازی منابع انسانی در آموزش وپرورش رابطه معني داري وجود دارد، همچنین بین مدیریت دانش و توانمندسازی منابع انسانی در آموزش وپرورش رابطه معني داري وجود دارد، تاييد مي شود.
واژگان کلیدی: مدیریت دانش ، توانمندسازی منابع انسانی، آموزش و پرورش
 
 چکیده فارسی
  
معلمانی که ارزش عملکرد خوبی دارند قطعاً بر نتایج فعالیتهای آن عمدتاً مرتبط با فرآیند آموزش و یادگیری تأثیر خواهند داشت که در آن خروجی هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی افزایش مییابد. با توجه به چالشهای آموزش و پرورش برای تولید منابع انسانی باکیفیت که میتوانند در دوران سختافزاینده جهانی رقابت کنند، عملکرد معلم باید همیشه بهبود یابد. عملکرد معلم نتیجه ای است که معلم در انجام وظایف محوله بر اساس مهارت، تجربه و اخلاص و همچنین استفاده بهینه و مؤثر از زمان به دست می آورد. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی عملکرد معلمان بر اساس عوامل انگیزشی درونی و بیرونی به روش پيمايشي انجام شد. اعتبار پرسشنامه از طریق اعتبار صوری و قابلیت اعتماد نیز با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ برای همه متغیرها بالاتر از 70/0 بهدست آمد. جامعه آماری این تحقیق معلمان مدارس ابتدایی شهر پارس اباد به تعداد 220 نفر بودند که از بين آنها با استفاده از فرمول کوکران تعداد 136 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب گرديد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از آزمون رگرسیون خطی استفاده گردید. يافتههاي پژوهش نشانگر اين بودند که متغیر عوامل انگیزشی درونی و بیرونی بر متغیر وابسته عملکرد سازمانی تأثیر معنیداری دارند. 
 
واژگان کليدي: عملکرد، عوامل انگیزشی ، انگیزش درونی، انگیزش بیرونی 
 
 چکیده فارسی
  
سرمایهگذاری بر روی سرمایه فکری در آموزش، یک استراتژی کلیدی برای بهبود عملکرد آموزشی و دستیابی به اهداف آموزشی است. تحقیق حاضر با هدف بررسی بررسي تاثير سرمايه فکري بر عملکرد آموزشی معلمان انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را معلمان مدارس متوسطه دوم شهر پارس آباد حدودا به تعداد 180 نفر تشکیل می دهند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان برابر با  118 نفر میباشد. روش نمونه گیری در این تحقیق، نمونه گیری تصادفی ساده به صورت آنلاین بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه های استاندارد سرمایه هاي فکری صالحزاده (1391) و پرسشنامه عملکرد آموزشی زندی (1392) است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق ار آمار توصفی و استنباطی رگرسیون خطی استفاده گردید. یافته های تحقیق نشان داد که سرمایه فکری تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد آموزشی دارد. به عبارت دیگر، افزایش سرمایه فکری منجر به بهبود عملکرد آموزشی میشود. این تاثیر از طریق افزایش دانش، مهارتها و تواناییهای افراد در سازمانها و مؤسسات آموزشی قابل مشاهده است.  
واژگان کلیدی: سرمايه فکري ، عملکرد آموزشی ، معلمان    
 
 چکیده فارسی
  
نوآوری استراتژیک و عملکرد وظیفهای دو مفهوم مهم در مدیریت هستند که به طور متقابل بر یکدیگر تأثیر میگذارند. نوآوری استراتژیک به معنای ایجاد تغییرات اساسی در استراتژیهای یک سازمان برای دستیابی به مزیت رقابتی و رشد است. عملکرد وظیفهای به توانایی سازمان در اجرای وظایف و فعالیتهای روزمره خود به طور مؤثر و کارآمد اشاره دارد. تحقیق حاضر با هدف بررسي رابطه نوآوري استراتژيك و عملكرد وظيفه اي معلمان  در مدارس غیر دولتی به روش توصيفي و استنباطي از نوع همبستگي انجام گرفته است. جامعه آماري  تحقیق حاضر را کلبیه معلمان مدارس غیر دولتی متوسطه دوم استان اردبیل تشکیل می دهند. بر اساس نمونه در دسترس تعداد 86 پرسشنامه بین معلمان توزیع شد . ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد  نوآوري استراتژيك سازماني و عملکرد سازمانی بود. برای بررسی نرمال بودن متغیرها از آزمون کلوموگروف- اسمیرنف  استفاده شده  و با توجه به توزیع نرمال داده ها از آزمون پیرسون استفاده شده است. یافته های تحقق نشان داد که بین نوآوري استراتژيك و عملكرد وظيفه اي معلمان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین ابعاد نوآوري استراتژيك (نوآوري ارزشي، ايجاد بازار جديد، نوآوري ورود به بازار، و شکستن رقابت) رابطه مثبت و معنی داری با عملكرد وظيفه اي معلمان مدارس غیر دولتی متوسطه دوم استان اردبیل دارند.
واژگان کلیدی: نوآوري استراتژيك ، عملكرد وظيفه اي ، معلمان
 
 چکیده فارسی
  
درک ما از چگونگی و تحت چه شرایطی، جو نوآورانه سازمانی تأثیر خود را بر رفتارهای نوآورانه کارکنان آشکار میکند، هنوز در مرحله نوپایی است. رفتار نوآورانه کارکنان برای دستیابی به مزایای رقابتی پایدار حیاتی است.  تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط بین جو سازمانی و نوآوری سازمانی در بین معلمان مدارس دولتی انجام گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را مدارس دولتی شهر پارس اباد مغان تشکیل می دهند.  برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده که تعداد حجم نمونه برابر با 220 نفر می باشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استانداد جو سازمانی سامن و سام دیپ (1989) و  پرسشنامه نوآوری سازمانی پراجگو و سوهل (۲۰۰۳) استفاده شده است. آلفای کرونباخ پ پرسشنامه ۸۷۴/0 بدست آمده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های تحقیق از آمار همبستگی استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان داد که ارتباط معناداری بین جو سازمانی و نوآوری سازمانی وجود دارد. به طور کلی، جو سازمانی مثبت و حمایتکننده میتواند به افزایش خلاقیت و نوآوری در سازمان منجر شود. جو سازمانی مثبت با ابعادی مانند ساختار سازمانی، ارتباطات، و پاداشها، رابطه همبستگی مستقیم و مثبتی با نوآوری دارد.  
واژگان کلیدی:  جو سازمانی ، نوآوری سازمانی ، معلمان ، مدارس دولتی   
 
 چکیده فارسی
 
توسعه فردی برای متخصصان منابع انسانی، فرآیند مداوم ارتقای مهارتها، دانش و تواناییها برای بهبود عملکرد، پیشرفت شغلی و اثربخشی کلی در این حوزه است. این شامل یادگیری رسمی (مثلاً گواهینامهها، مدارک تحصیلی) و یادگیری غیررسمی (مثلاً شرکت در کنفرانسها، مطالعه نشریات صنعتی) میشود. توسعه فردی مؤثر در منابع انسانی همچنین شامل تعیین اهداف، شناسایی زمینههای بهبود و جستجوی فعال فرصتها برای رشد است. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش هاي سازماني بر توسعه فردي منابع انساني در بین معلمان انجام گرفته است . جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه معلمان ابتدایی مدارس دولتی شهرستان پارس آباد می باشد.  حجم نمونه آماری تحقیق با استفاده از فرمول کوکران 245  نفر بدست آمد. نمونه آماری از طریق شیوه نمونه گیری تصادفی ساده به روش آنلاین انجام شد.  بمنظور گرد آوري داده هاي مورد نياز، از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل فرضیات از رگرسيون گام به گام استفاده شده است. نتايج بدست آمده از تحقيق حاكي از اين است كه آموزش هاي سازماني كوتاه مدت نقش تعيين كننده اي در انگيزه يادگيري منابع انساني دارد و آموزش هاي سازماني بلند مدت بر خودكارآمدي، عزت نفس، انگيزه يادگيري و انگيزش از طريق انتظارات تاثير مثبت معني داري دارد.
واژگان کلیدی: فردي منابع انساني ، آموزش هاي سازماني ، مدارس ابتدایی
     
 
 چکیده فارسی
 
این امر به دلیل اولویت و دقت لازمی که به بخش آموزش میدهند، امکانپذیر شده است. اگر بهترین مغزهای آنها به اندازه کافی انگیزه نمیگرفتند، جذب نمیشدند و در سطوح مختلف آموزشی در کشورهای خود حفظ نمیشدند، این یک سراب یا در بهترین حالت، یک رویا بود. کشورهای در حال توسعه باید به خود بیایند و بخش آموزشی خود را برای جذب و حفظ بهترین مغزها از سراسر جهان بازسازی کنند تا به اهمیت و ارزش آنها در جامعه ملتها پی ببرند. مدیریت استعداد در آموزش و پرورش، فرایندی است که در آن سازمان آموزش و پرورش، افراد مستعد را شناسایی، جذب، توسعه و در جای مناسبی قرار میدهد تا به اهداف استراتژیک سازمان کمک کنند. این مدیریت، شامل فرایندهایی برای شناسایی، استخدام، آموزش، ارزیابی و حفظ استعدادهای انسانی است. توسعه هر تمدنی و پیشرفت تکنولوژیکی همه کشورهای جهان، نمایانگر پیشرفت آموزشی آنهاست.
واژگان کلیدی: مدیریت استعداد، استعداد، آموزش و پرورش